Eläinavusteinen toiminta

Eläinavusteinen toiminta

Eläinavusteinen toiminta

Koira-avusteisena ohjaajana toimii Juha Airaksinen.

Koira-avusteinen ohjaaja on luotettava aikuinen, jonka tarkoitus on tuottaa laadukasta ja räätälöityä palvelua yhdessä koiran kanssa asiakkaan tukemiseksi.  Koira-avusteisen ohjaajan koira on tottunut toimimaan erilaisten ihmisten parissa ja tutustuu mielellään uusiin ihmisiin. Koiran soveltuvuus tehtävään on testattu, se on terve ja hyvin hoidettu sekä koulutettu siten, että koira soveltuu työskentelemään tehtävässään. Koiralle tehdään säännöllisesti terveystutkimukset tarttuvien tautien varalta. Koiranohjaaja on saanut asianmukaisen koulutuksen tehtäväänsä.

  1. Toimintaan liittyy arjen haasteiden tukeminen ja positiivisten kokemuksien saaminen muuttuvissa tilanteissa.
  2. Työ toteutetaan suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti huomioiden asiakkaan yksilölliset tarpeet.
  3. Työskentely tapoina voi olla yhteisöohjaaminen tai yksilöohjaaminen. Toiminnan tarkoituksena on keskittyä arjen tukemiseen ja ”haaste” kohtien tunnistamiseen ja niiden työstämiseen koira-avusteisesti.

Työmenetelmäesimerkkejä

Aktivointi

Esimerkiksi liikkuminen (ulkoilua koiran kanssa ja leikkiminen koiran kanssa), herääminen (nuoren herättäminen ja tukeminen kouluun), palavereihin osallistuminen (koira voi olla tietyissä tilanteissa rauhoittava tekijä ja nuoren ”turva”, kun puhutaan hankalista asioista ja nuorella voi olla asenne, että ”olen kertonut koiralle jo asian aiemmin tämän asian, niin voin kertoa sen nyt uudelleen”) ja huoneen siivous (roskat ja pyykit voi viedä yhdessä koiran kanssa).

Tilanteiden tukeminen

Jos nuorella on esimerkiksi vaikeaa sanoittaa asioita, niin koira voidaan ottaa tukemaan keskustelua. Koiran silittäminen ja pelkkä läsnäolo nostattaa tutkitusti ihmisen hormonitasoja (dopamiini-, serotoniini-, oksitosiini- ja endorfiinitasoja), jolloin puhuminen voi helpottua. Koiraa voidaan käyttää myös osana lääkkeetöntä hoitoa.

Toiminnanohjaus

Koira-avusteista toimintaa voidaan hyödyntää erilaisissa toiminnanohjaustilanteissa, kuten lähtötilanteissa, kaupassa asioimisessa, oppimisen haasteiden tunnistamisessa ja haastavien tilanteiden voittamisessa.